ABECEDA
Už som sa rozhodol pre slovo, ktoré zaradím za písmeno D, ale som teraz v rozpakoch: Je lepšie používať slovesný tvar s nedokonavým vidom – dávať, alebo s dokonavým vidom – dať?
„Tvoje starosti na našu hlavu,“ možno si teraz pomyslíte. Dobre, nechám teda za písmenom D obidva tvary.
D... dávať, dať,
ale trvám a tom, že je v nich rozdiel a dosť veľký.
„Mama, daj!“ Nie všetky deti začínajú hovoriť rovnako skoro, ale určite medzi ich prvými neumelo vyslovenými slovami budú i tieto dve. Prvé slová deti vyvolávajú v rodičoch náležitý pocit hrdosti a pýchy na schopnosti vlastných ratolestí. Niet sa čo čudovať, že mamka rada vyhovie detskému želaniu. A deti rastú. Niektoré mamičky dohliadnu, aby medzi tie dve slová nezabudli vložiť tretie – prosím. To aby bolo všetkým okolo jasné, že za výchovou stojí človek skutočne zodpovedný.
„Mama, prosím, daj!“ A mamička zase dáva. Veď ktorá mamička by nedávala, povedzme, aj bez tej zdvorilej vložky.
Bez slova dávať a dať sa ani v dospelosti nezaobídeme. Iste, so slovom „prosím“ ako dospelí zaobchádzame úspornejšie (nikto nám už na jeho absenciu v žičlivých vetách nedáva zaucho ani kázeň a kto by ešte veril tvrdeniu, že s klobúkom v ruke prejdeš celý svet!), radšej žiadame ako prosíme. Nie sme predsa žiadni poddaní. Možno, že niekde a niekedy zachádzame ešte ďalej. Už ani nežiadame. – Berieme bez pýtania. Zatiaľ, ak máme my niečo sami dať, nikdy sa nezabudneme pýtať: „A čo za to?“
„Mama, daj!“ Na dávanie druhého si človek ľahko zvykne, začínajúc napríklad tou matkou: „Len nech dáva, veď preto je mama.“ (Všimli ste si? Povedal som: Mama daj!, ale zvykol som si, že mamka dáva vždy znova. Ako ľahko sa pletú slovesné vidy).
„Hlúpy, kto dáva, hlúpejší, kto neberie.“ Bez začervenania uzavrú svoje spomínanie na posledné víkendové dni strávené pri rodičoch na dedine vaši známi, keď spozorovali, že sa netvárite príliš obdivne nad obsahom kufra ich auta.
„Blaho tomu, kto dáva, nie tomu, kto berie.“ (Skut. 20, 35).
- Nie, nie je vôbec ľahké osvojiť si zasľúbenie z Biblie. Najmä, keď sa nám už zdá, že by sa konečne mohli vymeniť roly, aby sme okrem večného dávania mohli tiež brať.
- Nie je vôbec ľahko volať ako Šalamún: „Daj mi, teda, múdrosť a umenie,“ (2 Par 1, 10) keď sa nám tlačia na jazyk priania oveľa prozaickejšie: „Daj dosť peňazí, daj úspech, daj moc, daj slávu a ešte raz peniaze...“
Nie, nie vôbec ľahké byť spokojní iba s tým, čo máme.
Možno, že to spôsobila naša obmedzenosť poznania a závislosť na čase (preto asi ten dokonavý vid – chceme mať všetko hneď teraz a čo najviac), že sa nedokážeme zbaviť mylných predstav o tom, čo práve potrebujeme, tým menej prežiť radosť z dávania. My veriaci hovoríme, že neschopnosť vidieť svoje skutočné potreby, rovnako ako poznať ich pravú mieru, spôsobil hriech. Hriechu sa sami nezbavíme. Veď ani splnenie tých najnáročnejších „daj“ nemusí človeka zbaviť nespokojnosti a pocit nespokojnosti s hriechom priamo súvisí. Naša rubrika nám nedovoľuje, aby sme sa pri slove hriech dlhšie zdržali. Napriek tomu však pozastavenia sa pri slove hriech považujem za podstatné. Je dôležité vedieť, že „všetci zhrešili...“ a nespokojnosť s daným stavom vecí prichádza na každého. Boh nám poskytol riešenie – dal svojho Syna. Od Kristovej smrti uplynulo veľa rokov. Niektorým je dar záchrany na smiech, iní mu nemôžu uveriť. Jedno je však isté, že bez prijatia najvyššieho Božieho daru sú všetky ľudské „daj“ iba oddychovými ostrovčekmi na ceste v začarovanom kruhu našej večnej nespokojnosti. A ešte niečo. Keď si, naopak, uvedomíme skutočnú hodnotu Božieho daru a prijmeme ho, okrem múdrej usmernenej redukcie sebeckých „daj“, sa v našom slovníku častejšie objaví slovo, ktoré začína celkom náhodne na D – ďakujem.
_________________
Nikdy nerozmýšľam nad budúcnosťou, príde dosť skoro.
https://www.povedali.szm.sk
|